Przedsiębiorca, który prowadzi usługi hotelarskie, ponosi odpowiedzialność za rzeczy wniesione i pozostawione przez gości. Dotyczy to zarówno przedmiotów skradzionych, zniszczonych, jak i zagubionych, a straty finansowe mogą wynieść nawet 100-krotność ceny noclegu. Warto zatem poznać swoje obowiązki i zadbać o odpowiednie zabezpieczenia.
Sprawdź, czy warto kupić sejf w markecie?
W wielu przypadkach zdarza się, że hotelarze zabezpieczają się, wywieszając w recepcji informację o braku odpowiedzialności hotelu za rzeczy, które nie zostały zdeponowane w sejfie. W świetle prawa taki komunikat nie zwalnia jednak z obowiązku wypłaty odszkodowania w wypadku kradzieży lub zagubienia wniesionych przez gości przedmiotów. Zasady te reguluje bowiem kodeks cywilny.
Co uznaje się za rzeczy wniesione? Jest to szeroka kategoria, do której zalicza się bagaż oraz cały ekwipunek gościa, który znajduje się w pokoju hotelowym, w miejscu wskazanym do jego przechowania lub został przekazany obsłudze. Odpowiedzialność zaczyna się w chwili wejścia gościa do hotelu ze wspomnianymi przedmiotami lub oddania ich pracownikowi, np. bagażowemu.
W praktyce prawo to obowiązuje nawet przed rozpoczęciem doby hotelowej. Na przykład w sytuacji, gdy gość zjawia się wcześniej i do czasu odbioru kluczy zostawi bagaż we wskazanym schowku. Analogicznie sytuacja wygląda również wtedy, gdy po wymeldowaniu gość czeka np. na transport w poczekalni. Warto jednak zabezpieczyć się umową przechowania na wypadek, gdy klient przesyła swoje rzeczy na kilka dni przed pobytem lub nie odbiera ich przez dłuższy okres. To pozwoli uniknąć wypłaty odszkodowania w podobnych sytuacjach.
Może Cię zainteresować: Zamek magnetyczny – nowoczesne i komfortowe rozwiązanie dla Twojego mieszkania i biura
Hotel nie zawsze musi jednak wypłacić równowartość skradzionych, zniszczonych lub zagubionych rzeczy gości. Prawo limituje bowiem kwotowo taką odpowiedzialność. Względem jednego gościa mówi się o wartości równej stukrotności należności za jedną dobę. W przypadku jednej rzeczy limit wynosi 50-krotność tej kwoty. W zależności od cenników odszkodowania będą zatem różne. Przykładowo, jeśli za nocleg w obiekcie trzeba zapłacić 460 euro, to maksymalna odpowiedzialność względem jednego gościa wyniesie 46 tys. euro i 23 tys. euro względem każdej rzeczy. W przypadku, gdy klient nocuje w pokoju kilkuosobowym, cenę noclegu należy podzielić przez liczbę korzystających z niego osób.
Biorąc pod uwagę powyższe obliczenia, trzeba zwrócić uwagę, że nie każdy hotelarz wypłaci swoim klientom równowartość poniesionych przez nich strat. W przypadku, gdy 3-osobowy pokój kosztuje 120 zł za noc, a jednemu z przebywających w nim gości zostanie skradziony zegarek o wartości 2,5 tys. zł, właściciel zostaje zobowiązany do pokrycia kosztów w wysokości 2 tys. zł.
W tym miejscu warto również wspomnieć, że sejf hotelowy ogranicza odpowiedzialność właściciela hotelu co do wypłaty odszkodowania za skradzione lub uszkodzone rzeczy, których gość nie umieścił w przeznaczonym do tego miejscu. Dlatego też należy zawsze informować klientów o możliwości i korzyściach wynikających z użycia tego zabezpieczenia.
Przeczytaj drugą część artykułu: Odpowiedzialność hoteli za rzeczy zostawione przez gości, cz. 2