Koronawirus vs ryzyko operacyjne firm. Jak uchronić się przed włamaniem w dobie pracy zdalnej?

Koronawirus vs ryzyko operacyjne firm. Jak uchronić się przed włamaniem w dobie pracy zdalnej?
Bezpieczeństwo w biznesie
12 maja 2021

Zamrożenie gospodarki spowodowane pandemią koronawirusa uświadomiło przedsiębiorcom nieznane dotąd zagrożenia związane z zamknięciem biur, lokali handlowych czy zakładów produkcyjnych. Uśpiona czujność lub brak odpowiednich zabezpieczeń może stać się prawdziwą okazją dla włamywaczy lub hakerów. Jednak ryzyko operacyjne można ograniczyć, decydując się na zakup odpowiedniego sejfu. To inwestycja w bezpieczeństwo, która sprawdzi się nie tylko w trudnych dla firmy czasach. Podpowiadamy, jak wybrać sejf na miarę swoich potrzeb.

Pandemia koronawirusa wymusiła nieoczekiwane i ważne zmiany w funkcjonowaniu całej gospodarki. Działalność całych branż lub sektorów została zamrożona na skutek decyzji administracyjnych, a część firm, które mogły sobie na to pozwolić, przeszła w tryb pracy zdalnej, by nieprzerwanie oferować klientom swoje produkty i usługi. Choć możliwość wykonywania obowiązków zawodowych poza biurem pozytywnie wpłynęła na zdrowie oraz bezpieczeństwo zatrudnionych, to jednocześnie spowodowała także wzrost ryzyka operacyjnego firm.

Potencjalne zagrożenia

Biura i zakłady pracy kojarzą się m.in. z kosztownym sprzętem lub ważnymi dokumentami. Czasowe przeniesienie ich w inne miejsce nie zawsze jest możliwe, a rzadziej odwiedzane biura lub lokale handlowe stają się zdecydowanie łatwiejszym celem dla włamywaczy. Jednak na potencjalne zagrożenia trzeba spojrzeć zdecydowanie szerzej, bo w dobie pandemii istotne staje się również cyberbezpieczeństwo. Problemem może być nie tylko brak zabezpieczeń, ale również ich niedostosowanie do rzeczywistych potrzeb.

Sejf zawsze przydatny

Sejf jest jednym z rozwiązań, który zapewnia firmie poczucie bezpieczeństwa w każdym momencie. Przydaje się zarówno w stanie zagrożenia epidemicznego, jak i poza nim. Trudno przecież wykluczyć ryzyko kradzieży, zniszczenia mienia czy niepożądane działanie osób trzecich, a odzyskanie utraconych danych lub dokumentów w wyniku pożaru czy kradzieży, bardzo często bywa niemożliwe.

Poszczególne modele sejfów mają zróżnicowaną odporność na włamania i/lub ognioodporność. Im klasa bezpieczeństwa jest wyższa, tym korzystniej dla użytkownika. Normy ustalane są przez niezależne instytucje kontrolno-certyfikujące, czyli np. VdS Schadenverhütung GmbH lub ESSA. Wpływ na to mają testy z użyciem różnych narzędzi, czy w komorze ogniowej.

Na rynku dostępne są różnej wielkości sejfy antywłamaniowe. Pojemność wybranych modeli wynosi od kilkunastu do kilkuset litrów. Można więc przechować w nich wiele wartościowych przedmiotów, które na co dzień znajdują się w biurze. Firmy zabezpieczają w ten sposób m.in. gotówkę, segregatory z dokumentami, laptopy, dyski zewnętrzne czy kluczyki do pojazdów.

Warto również sporządzić listę przedmiotów, jakie zamierzamy przechowywać w sejfie. Spis ułatwi wybór modelu mieszczącego więcej depozytów, a tych z czasem prawdopodobnie będzie przybywać. Zakup sejfu o odpowiedniej pojemności sprawi, że w firmie rzadziej będzie pojawiał się problem dotyczący kategoryzacji wartościowych przedmiotów koniecznych do przechowywania w sejfie.

Optymalny wybór

Ważne firmowe dokumenty, takie jak umowy lub faktury, bardzo często umieszczane są w zwykłych szafach meblowych czy biurkach. Zdecydowanie wyższy poziom bezpieczeństwa zapewniają szafy pancerne. To właśnie one określane są jako optymalne rozwiązanie pomiędzy stalowymi meblami biurowymi, a sejfami na dokumenty. Podobnie jak wspomniane wcześniej sejfy antywłamaniowe – szafy pancerne mają zróżnicowane gabaryty. Na klientów czekają modele jedno- i dwudrzwiowe, z kilkoma półkami.

Nie brakuje firm, które istotne dla siebie dane przechowują na elektronicznych nośnikach pamięci. Karty pamięci, dyski zewnętrzne, płyty DVD czy mikrofilmy również mogą ulec zniszczeniu lub trafić w niepowołane ręce. Dlatego, by ustrzec się przed problemami (zarówno prawnymi, jak i finansowymi), warto rozważyć zakup sejfu. Jaki rodzaj wybrać?

Optymalnym rozwiązaniem są sejfy na nośniki danych, tzw. data sejfy, które zapewniają nie tylko ochronę antywłamaniową, ale także przeciwpożarową. Stanowią skuteczną barierę dla ognia, dymu oraz środków gaśniczych. Użytkownicy cenią sobie tego typu sejfy również za praktyczne wyposażenie. Można w nich znaleźć m.in. półki przestawne i z przegródkami. Tak zagospodarowana przestrzeń pozwala na przechowanie dużej ilości płyt DVD/CD lub innych nośników danych.

Podsumowanie

Pandemia koronawirusa sprawiła, że wielu przedsiębiorców zmieniło swoje dotychczasowe plany biznesowe. Zmusił ich do tego między innymi wzrost ryzyka związany z utratą kontroli nad kluczowymi dla firmy zasobami. Straty jednak można ograniczyć. Również w trudniejszym do prowadzenia działalności gospodarczej czasie. Sejfy czy szafy pancerne są tego potwierdzeniem. Jeśli chcesz poznać naszą ofertę, zapraszamy do odwiedzenia kategorii sejfy na dokumenty.

Przeczytaj również:

Polecane produkty

Na co musisz zwrócić uwagę?

Zależy nam przede wszystkim na satysfakcji klienta z zakupionego sejfu. Weź pod uwagę nasze wskazówki i wybierz sejf idealnie odpowiadający Twoim wyobrażeniom i oczekiwaniom.

  • Odpowiednia wielkość sejfu
  • Rodzaj sejfu
  • Miejsce ustawienia sejfu
  • Klasa odporności a ubezpieczenie
  • Zamek
Konfigurator sejfów
attention-photo
Chętnie Ci doradzimy!
Skontaktuj się z naszymi specjalistami