W hotelach i punktach gastronomicznych, takich jak restauracje czy bary, ze względu na ich specyfikę i zapotrzebowanie potrzebne są sejfy inne niż w pozostałych gałęziach biznesu. Przyjrzymy się dziś, jakie urządzenia wykorzystuje się w tych miejscach.
Sejfy w hotelu
Hotel, czy szerzej obiekt noclegowy od domu wczasowego i pensjonatu, po 5-gwiazdkowe butiki, to instytucja, w której sejfy mają ogromne znaczenie. Obiekty hotelowe wykorzystywać mogą kilka różnych rodzajów sejfów, w zależności od działu i przeznaczenia.
Sejfy hotelowe
Jeśli jesteś właścicielem hotelu lub domu wczasowego i dbasz o bezpieczeństwo swoich gości, sejfy hotelowe to produkty, które Cię zainteresują. Goście coraz częściej wybierają te obiekty, gdzie w pokojach hotelowych jest nie tylko klimatyzacja czy minibar, ale też sejf hotelowy, w którym na czas zakwaterowania mogą schować, w zależności od swoich potrzeb, wartościowe przedmioty, gotówkę czy nawet kilka dokumentów. Jest to zdecydowanie bezpieczniejsze niż zostawienie ich w szafie lub walizce i ryzykowanie ich łatwej utraty. Sejfy hotelowe zapewniają solidny poziom ochrony, który może odstraszyć złodziei działających z przypadku i dać gościom większe poczucie komfortu.
Sejfy hotelowe to urządzenia przeznaczone dla gości chcących przechowywać w nich drobne przedmioty, takie jak portfel, aparat fotograficzny, tablet, smartfon czy paszport. W skrytce można również zostawić kopie ważnych dokumentów, co w razie ich zgubienia pozwala łatwiej wyrobić nowe. W pokoju hotelowym z reguły znajduje się miejsce przeznaczone do montażu takiego sejfu, to może być biurko albo szafa na ubrania. Ponieważ jednak sejf hotelowy jest dość lekki, należy pamiętać o zamontowaniu go do podłogi lub w ścianie.
Sejf w pokoju hotelowym z reguły dostosowany jest do laptopa o matrycy 15". Wymiar zewnętrzny może być różny w zależności od modelu. Istnieją nawet modele pozwalające na ładowanie laptopa w trakcie przechowywania go w środku. Dostępne są modele otwierane w prawo lub w lewo. Z dodatkowych funkcjonalności warto wymienić możliwość zapisu i odczytu operacji czy innowacyjny sposób otwierania z wykorzystaniem technologii RFID/NFC.
Warto pamiętać, że z racji lekkiej konstrukcji, sejfy hotelowe nie są przeznaczone do przechowywania kosztowności o dużej wartości, zapewniają jednak bezpieczeństwo przed "okazją czyniącą złodzieja". Mimo to branża hotelarska obecnie coraz chętnie zakupuje sejfy do pokoi ze względu na odpowiedzialność hotelu za kradzież bądź uszkodzenie rzeczy wniesionych i pozostawionych przez gości, która wynika z art. 846 kodeksu cywilnego i może wiązać się z odszkodowaniem w kwocie nawet 100-krotności ceny noclegu w danym obiekcie [1]. Piszemy o tym w zakładce Bezpieczeństwo i artykule "Odpowiedzialność hoteli za rzeczy zostawione przez gości".
Jak działa sejf w pokoju hotelowym?
Sejfy hotelowe działają inaczej niż klasyczne sejfy antywłamaniowe. Są wyposażone w zamek elektroniczny z jednorazowym kodem, zasilany przeważnie bateriami, nie potrzeba więc stałego połączenia z siecią elektryczną. Pozwala to na ich wygodne użytkowanie w warunkach pokoju hotelowego. Gość zastaje sejf otwarty i przygotowany do działania, a po włożeniu zawartości zamyka i może zaprogramować sejf wprowadzając własny kod złożony zwykle z 4-6 cyfr, którym go potem otworzy. Dobrym pomysłem będzie sprawdzenie wybranej kombinacji przed umieszczeniem cennych rzeczy w sejfie. Zamek taki jest bardzo prosty w obsłudze, a instrukcja znajduje się na obudowie lub blisko skrytki. W razie gdyby gość zapomniał hasło zabezpieczające, obsługa hotelu w recepcji ma swój szyfr zwany masterkodem (z ang. master code) albo klucz, którymi można otworzyć sejf awaryjnie. Do pracownika hotelu zgłaszamy się też w sytuacji, kiedy poprzedni goście zostawią zablokowany sejf.
W skład naszej oferty wchodzi kilka modeli, sejfy hotelowe z reguły dostępne są "od ręki".
Dowiedz się więcej: Bezpieczeństwo w podróży: sejf w pokoju hotelowym – czy można mu ufać?
Sejf recepcyjny
Drugim rodzajem sejfu, który bardzo często kupują hotele jest sejf recepcyjny. Sejfy takie mogą służyć do do bezpiecznego przechowywania zarówno depozytów złożonych przez gości, takich jak kosztowności, gotówka, sprzęt elektroniczny, czy inne cenne przedmioty, ale przede wszystkim pieniędzy z utargu dziennego samego hotelu, faktur, dokumentów wewnętrznych itp.. Wartościowe rzeczy gości umieszcza się bezpośrednio w skrytkach, a często najpierw w specjalnych kasetach. Osobną kategorią są tu sejfy wrzutowe, którym przyjrzymy się dalej przy okazji obiektów gastronomicznych.
Sejfy recepcyjne mogą być niemal dowolnej wielkości i klasy antywłamaniowej, zależnie od aranżacji recepcji i planowanego zastosowania. Nawet jednak te lekkie wykonane są z grubej blachy stalowej, posiadają przynajmniej klasę antywłamaniową S1 zapewniającą podstawowe zabezpieczenia na wypadek próby włamania. Zapewniają one zdeponowanym przedmiotom gości wyższy poziom bezpieczeństwa w porównaniu z sejfami w pokojach hotelowych, między innymi dzięki mocniejszej budowie i monitoringowi. Wymiary i rodzaj zamka są dowolne, chociaż z racji korzystania z sejfu przez wiele rotujących osób, polecamy zamek elektroniczny.
Trzeba zauważyć, iż korzystanie z sejfu w pokoju bądź dostęp do skrytki recepcyjnej może być usługą płatną. Zależy to od standardu hotelu bądź zakupionego wariantu noclegu. Warto jednak ponieść taki koszt, aby uchronić rzeczy pozostawione wewnątrz przed zgubieniem i uszkodzeniem.
Sejf do biura
Hotel to nade wszystko przedsiębiorstwo potrzebujące zabezpieczyć przed kradzieżą nie tylko rzeczy wartościowe, np. biżuterię, ale i ważne dokumenty, takich jak faktury, dokumenty kadrowe, rozliczenia, informacje o magazynie itp.. Wobec tego doskonale sprawdzi się sejf antywłamaniowy. Jaki to będzie sejf, zależy od indywidualnych potrzeb. Oferujemy rozwiązania takie jak szafy i sejfy ognioodporne, większe lub mniejsze, które cechuje m.in. solidna stalowa konstrukcja. Są wyposażone w zamki elektroniczne o bardziej zaawansowanych funkcjach, takich jak blokada klawiatury w razie kilkukrotnego błędnego wpisania kodu. Pojemność takich produktów zależy od wielkości, a im sejfy będą większe i cięższe, tym przechowywane przedmioty lepiej chronione. Istnieje możliwość montażu do podłogi i/lub ściany.
Warto rozważyć opcję przystosowania sejfu biurowego w hotelu do podłączenia instalacji alarmowej – w sytuacji napadu, obsługa jest w stanie otworzyć sejf specjalnym szyfrem (tzw. "cichy alarm") zawiadamiając równocześnie ochronę.
Często Zadawane Pytania (FAQ)
Sejf do restauracji
- Czy sejf w hotelu jest bezpieczny?
Sejf w hotelu (zwłaszcza w recepcji) zapewnia solidny poziom bezpieczeństwa, który pomaga chronić wartościowe rzeczy przed kradzieżą czy uszkodzeniem. Należy jednak pamiętać, że sejfy hotelowe nie są tak odporne na włamanie jak kasy pancerne, dlatego istotne jest prawidłowe zamontowanie sejfu do ściany lub mebla. Co oczywiste, nie uchronią też raczej wartościowych przedmiotów przed działaniem siły wyższej.
Obsługa posiada zazwyczaj "master code" lub kluczyk, co pozwoli otworzyć sejf hotelowy w sytuacji awaryjnej, a dostęp do nich jest ściśle kontrolowany.
Sejf hotelowy jest więc bezpieczny na tyle, na ile pozwala jego konstrukcja i sposób użytkowania. Korzystanie z niego znacznie zmniejsza ryzyko szkody związanej z utratą rzeczy pozostawionych w pokoju.
- Jaki jest uniwersalny kod do sejfu hotelowego?
Jeśli pod tym pojęciem rozumieć wspomniany wyżej masterkod lub kod serwisowy, jest to szyfr ustawiony fabrycznie przez producenta. Nie jest udostępniany gościom, umożliwia za to obsłudze hotelu otwarcie sejfu, gdy gość zapomni swojego hasła albo w razie awarii skrytki. Hotelarz powinien obowiązkowo zmienić ten kod od razu po zamontowaniu sejfów w pokojach. Z oczywistych względów nie podpowiadamy tutaj kombinacji cyfr.
Czy personel hotelu może otwierać sejfy?
Tak, ale wyłącznie, gdy poprosi o to gość. Zdarza się to w przypadku usterki sejfu, wyczerpania baterii albo zapomnienia kodu. Inna sytuacja ma miejsce, gdy wyjeżdżając goście zostawią sejf hotelowy zamknięty. Wtedy pracownik hotelu sprawdzając stan pokoju powinien go otworzyć, aby był dostępny dla następnych osób w nim nocujących.
Restauracja, bar czy inne punkty gastronomiczne przede wszystkim potrzebują sejfu do zabezpieczenia gotówki, którą płacą klienci. Ponieważ jednak w takich miejscach istnieje spora rotacja kadr, powstały sejfy wrzutowe. Są to specjalne urządzenia posiadające system umożliwiający deponowanie przedmiotów, które spadają do bezpiecznej przestrzeni w środku. Dostęp do depozytu odbywa się przez drzwi główne, nie da się go wyciągnąć przez otwór wrzutowy – jest to gwarancja, że żadna osoba nieupoważniona takiego depozytu nie przejmie. Wybierając zamek elektroniczny można zaprogramować sejf tak, aby otwierał go jedynie kierownik placówki, zaś pracownicy umieszczali pieniądze albo dokumenty we wrzutni czy szufladzie. W ten sposób drzwi skrytki pozostają w zasadzie ciągle zamknięte, a tym samym wartościowe rzeczy w jego wnętrzu są bezpieczne.
Wymiar wewnętrzny komory wrzutowej zależy od wielkości konstrukcji. Jeśli sejf ma odpowiednią wysokość, komorę wrzutową możesz zamknąć osobnym skarbczykiem, a pod spodem mieć jeszcze wolne miejsce do przechowywania dokumentów. Wśród produktów tego typu jest kilka klas antywłamaniowych, jeśli więc przewidujesz, że do sejfu wkładać będziesz w ciągu doby spore ilości gotówki, warto rozważyć ten o wyższych parametrach antywłamaniowych.
Może Cię zainteresować: Dlaczego warto w pubie mieć sejf wrzutowy i gdzie go zamontować?
Bezpieczny handel – sejfy wrzutowe i depozytowe w gastronomii i na stacjach benzynowych
Gdzie kupić sejfy dla hoteli?
Wśród sejfów przeznaczonych dla hoteli jest spory wybór, choć dostępne na rynku produkty różnią się od siebie nieznacznie – głównie jakością wykonania i niezawodnością systemów elektronicznych. Decydując się na zakup weź pod uwagę nie tylko produkt, ale sortuj według takich aspektów, jak gwarancja, długoterminowa perspektywa współpracy i, przede wszystkim, doświadczenie. Uważaj na zapewnienia jednoosobowych firm, które proponują podejrzanie korzystne oferty, ale w ich portfolio nie znajdziesz ani jednego hotelu sieciowego.






